Децата учат най-добре, когато са заедно

Защо? Обяснява Маргарита Аспарухова от Център за приобщаващо образование

20 Декември 2018 г.
Децата учат най-добре, когато са заедно

Снимка: Shutterstock

В училище често бях спасявана по математика от съучениците си. Не, не са ми давали да преписвам и не са решавали задачите вместо мен, но бяха така добри да ми обясняват решенията на трудните задачи в междучасието, да си сверяват верните отговори с мен на контролно, после пак да ми обясняват решенията на същите задачи, защото след пет минути те се изпаряваха от главата ми. Аз пък им разказвах уроците, допълвах това, което пропускаха, когато те разказваха, поправях правописните им грешки.

За съжаление, когато аз бях ученичка, всички тези взаимодействия със съучениците ми ставаха в междучасията или тайно в часовете. След това в университета и на работното ми място ми беше много трудно да работя в екип. Нямах навици за съвместна работа, изненадвах се, че хората подхождат различно към поставените задачи, че имаме различни критерии за добре свършена работа.

Една част от нас са по-добри в едно, други - в друго. И това е ценен ресурс. Когато учим и работим заедно, допринасяме за общата цел според собствените си способности и гледна точка. В една класна стая учителят е този, който може и трябва да управлява тази възможност, която ни дава ученето в многообразни групи от деца. Ползите са за всички, но най-вече за децата със специални образователни потребности, които лесно могат да останат изолирани по време на часовете.

Според  проучване на Рене Тапасак в приобщаваща класна стая в начален етап учениците с и без увреждания показват повишена самооценка по отношение на когнитивните си способности.

Според други изследователи - Кушинг и Кенеди "учениците, които предоставиха подкрепа на учениците с увреждания в общата класна стая, показаха положителни постижения в ученето си, като по-висок успех, по-добра успеваемост при изпълнение на учебни задачи и повече участие в клас."

До подобни изводи стигат и още автори: "Типовете преподавателски практики, които могат да бъдат наблюдавани в приобщаващата класна стая, като обучение и менторство между връстници, съвместно учене в групи и диференцирано преподаване, са доказано полезни за всички ученици.” „Обучението и менторството между връстници води до значителни подобрения в правописа, знанията по социалните науки и други сфери както при учениците с увреждания, така и при учениците без увреждания."

Какви практики може да включи учителят, за да се възползва от възможността децата да се учат едно от друго, да си помагат и да си служат за пример?

Детето, което би се справило по-бързо и по-лесно с дадена задача, може да бъде включено в екип или в двойка с друго дете, което се затруднява със същата тази задача, и да му помага, като му обяснява, насочва го и му служи за пример (като поведение, усърдие, ентусиазъм) - така и двете ще запомнят и разберат по-добре и по-трайно учебния материал. Истината е, че много бъдещи учители и професори са открили призванието си да учат другите точно по този начин - като са помагали на съучениците си.

Нещо повече - в различните ситуации детето, което ще има водеща роля, ще е различно - има някои, които не могат да четат, но сами стигат до теоремите по математика и обратното - деца, които боравят по-добре с думите, отколкото с числата.

Давайки възможност на различни натури да имат водеща роля в различни задачи и проекти, учителите всъщност им дават възможност да видят силните си страни и да повишат самооценката си. Уверенето дете има повече оптимизъм и намира вътрешни опори да се справя с трудните задачи. Важно е също учителят (ако говорим за начален етап) да не подценява предмети като физкултура, изобразитено изкуство, музика, защото сами по себе си те дават други възможности за преживяване на успех. За децата всеки успех споделен със съучениците им е от значение.

Учителят може да даде възможност на едно дете, и особено на такова със специални потребности, да преживее себе си като важно и ценно като му покаже всички лица на това да си ценен, да получиш внимание.

Представете си един обикновен час по математика - учителят минава покрай всяко дете и поглежда в тетрадката му, но подминава друго, което е на ресурсно подпомагане по математика (това е реален случай). Как би се почувствало то? Съвсем различна би била ситуацията, ако работи по свой адаптиран лист със задачи, или ако работи заедно с другарчето си по чин - да кажем - ако детето не може да умножава двуцифрени числа - може да "помага" на другарчето си като умножава едноцифрените. Или поне да пише задачите под диктовката на другото дете.

Друг начин учителят да подкрепи детето, което има необходимост от това, е като го приобщи по плавен начин към дейностите в час. Ако детето работи единствено с ресурсния си учител по даден предмет, има вероятност да показва знания и умения единствено, когато работи в защитена среда с този учител и когато трябва да чете на глас или да решава задачи на дъската в клас, да се справи много по-лошо от обичайното си представяне в ресурсния кабинет. Затова отново ролята на общообраозвателния учител е да предразположи детето и да направи лесен трансфера на знания и умения от едната ситуация към другата, като покаже на детето, че му вярва, че грешките са допустими - това ще го накара да се отпусне и да се справи по-добре.

Въпреки че повечето деца много уважават своите ресурсни учители и терапевти, за тях ходенето на училище е именно ходенето на училище в клас, с класа, с класната. Да се представиш добре в клас, пред класа, да получиш похвала и внимание от учителя е, което наистина има смисъл за тях - единствено учителят може да направи това реално възможно - разбира се, с много търпение, работа с целия клас, внимателно планиране на часовете, но и с много голямо удовлетворение накрая.

Източник: priobshti.se

Образование

Учене чрез внушение - българин го е измислил

Образование

Как да превърнете ученето в навик: 8 съвета

Да поговорим

Успехът на първокласника може да се предскаже

Образование

Чувството за безопасност вдига успеха на ученика

Още от Образование

Дете, което рисува. Снимка: Shutterstock

 

Ако детето е сръчно и с двете ръце

Ученето на чужд език може да е и много лесно.
Снимка: Shutterstock

 

6 съвета за лесно учене на чужди езици

Дете, което прави робот. Снимка: Shutterstock

Как да помогнем на детето да избере професия

Деца се забавляват на дивана с главата надолу. Снимка: Shutterstock

 

Защо детето става нервно и прави сцени след училище

Уморен малък ученик: Снимка: Shutterstock

 

Боледува и спи много: 6 сигнала за трудна адаптация в първи клас

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Понякога бебето отказва млякото, но има причини.
Снимка: Shutterstock

 

Жена, която мечтае за бебе. Илюстрация: Shutterstock

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Понякога бебето отказва млякото, но има причини.
Снимка: Shutterstock

 

Здраве

12 потенциални проблема, свързани с адаптираното мляко

Как да се справим с последствията от този тип хранене на бебето

Жена, която мечтае за бебе. Илюстрация: Shutterstock

Бременност и раждане

Фалшива бременност: как се случва

Когато психиката подвежда тялото и включва в работа хормоните

Бременните трябва да бъдат особено внимателни с лекарствата. 
Снимка: Shutterstock

 

Здраве

Бъдете много внимателни с антибиотиците през бременността

В никакъв случай не се самолекувайте, тъй като могат да навредят на плода

Мъж и жена в леглото. Снимка: Shutterstock

Да поговорим

9 правила за щастлив семеен живот, които не вършат работа

Не са приложими - можем смело да ги нарушаваме

Момче и момиче, които се разделят. Снимка: Shutterstock

 

Да поговорим

Когато те предаде приятел

Как да успокоите детето загубило приятел. Какво може и какво да не казвате

Ева Лонгория, Хосе Бастон и Сантяго. Снимка: Instagram

Заедно

Ева Лонгория за Хосе Бастон: Той ме подкрепя във всичко

Звездата от "Отчаяни съпруги" се омъжи за Хосе през 2016 г. в Мексико

Разтворена книга, букет и чаша кафе. Снимка: Shutterstock

 

 

Дете, което рисува. Снимка: Shutterstock

 

Здраве на семейството

Ако детето е сръчно и с двете ръце

Какво отличава левичарите